dimecres, 7 d’octubre del 2009

El Banc d'Espanya i l'Heraldo

La Sociedad Editora Universal era propietària d'un gran edifici al carrer Marqués de Cubas de Madrid, on hi havia les redaccions d'Heraldo de Madrid i el Liberal, a més de la rotativa i les oficines administratives de l'empresa. La propietat de l'immoble va quedar en mans de SEU després de la incautació del govern franquista de la maquinària i l'ús de l'immoble. Però també van quedar per l'empresa els deutes contrets amb els creditors, que va haver de pagar sense tenir activitat pròpia. Aquesta maniobra d'asfíxia econòmica va conduir a la venda forçada de l'immoble al Banc d'Espanya el 1949 per 4 milions de pessetes, una quantitat irrisòria per un edifici d'aquest tipus en aquest emplaçament.
El Banc d'Espanya va fer servir el solar, anys després, per fer una ampliació de la seva seu principal enderrocant l'edifici històric de l'Heraldo de Madrid.
Tot plegat ho vaig saber ahir, que era a Madrid per feina i em vaig acostar a Marqués de Cubas per si veia la seu del diari i em vaig trobar amb la mola de granit del Banc d'Espanya. Un edifici pesant i aparatós, perfecta metàfora de la seva història.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada